Op een warme dag stap je even snel uit de auto. Je loopt de winkel in, haalt iets op of gaat kort ergens naar binnen. Je telefoon blijft ondertussen op de stoel, in het dashboardkastje of in de middenconsole liggen. Dat lijkt misschien onschuldig, maar voor je toestel kan het behoorlijk schadelijk zijn.
Een auto warmt in de zon namelijk snel op. Zelfs als het buiten nog redelijk meevalt, kan de temperatuur in de auto flink oplopen. Voor je telefoon betekent dat extra belasting voor de batterij, het scherm en de interne onderdelen. Zeker in de zomer is het daarom slim om je telefoon niet in een warme auto achter te laten.
Waarom hitte slecht is voor je telefoonEen telefoon is gemaakt om dagelijks veel te kunnen hebben, maar extreme warmte blijft een risico. Vooral de batterij is gevoelig voor hoge temperaturen. Wanneer je toestel te warm wordt, kan de batterij sneller slijten. Je merkt dat bijvoorbeeld doordat je telefoon sneller leegloopt, minder lang meegaat of ineens uitvalt terwijl er nog batterijpercentage over is.
Ook andere onderdelen kunnen last krijgen van hitte. Denk aan het scherm, de camera, de lijmverbindingen in het toestel en de elektronica binnenin. Wordt je telefoon vaak te warm, dan kan dat op de lange termijn zorgen voor problemen die niet altijd direct zichtbaar zijn.
Een auto in de zon wordt sneller heet dan je denkt. Voor je telefoon kan dat al genoeg zijn om blijvende schade op te lopen
Veel mensen laden hun telefoon op in de auto. Op zich is daar niets mis mee, maar op warme dagen moet je extra opletten. Opladen zorgt namelijk zelf ook voor warmte. Als je telefoon dan ook nog in een hete auto ligt of in de zon staat, kan de temperatuur snel te hoog worden.
Gebruik je daarnaast navigatie, muziek of bluetooth, dan moet je telefoon nog harder werken. Dat zorgt opnieuw voor extra warmte. Zeker tijdens lange autoritten of vakantieritten kan je toestel daardoor flink warm worden.
Probeer je telefoon tijdens het opladen uit direct zonlicht te houden. Leg hem niet op het dashboard en zorg dat hij niet onder een dikke hoes of stapel spullen ligt. Merk je dat je telefoon heet wordt? Haal hem dan van de lader en laat hem rustig afkoelen.
Is je telefoon erg warm geworden of krijg je een temperatuurwaarschuwing? Leg hem dan niet direct in de koelkast of vriezer. Dat lijkt misschien logisch, maar plotselinge kou kan juist zorgen voor condensvorming en extra schade.
Haal het toestel uit de zon, verwijder eventueel het hoesje en leg hem op een koele plek op kamertemperatuur. Zet hem tijdelijk uit of gebruik hem zo min mogelijk. Laad hem niet op zolang hij nog heet aanvoelt. Geef je telefoon de tijd om rustig af te koelen.
Werkt je toestel daarna niet meer goed, loopt de batterij ineens snel leeg of blijft hij warm worden bij normaal gebruik? Dan is het verstandig om hem te laten nakijken.
Niet alle schade door hitte is direct zichtbaar. Soms lijkt je telefoon na het afkoelen weer normaal te werken, maar merk je later toch problemen. Let bijvoorbeeld op een batterij die sneller leegloopt, een toestel dat vaak warm wordt, een scherm dat vreemd reageert of een telefoon die ineens uitvalt.
Ook laadproblemen kunnen ontstaan na oververhitting. Je telefoon laadt dan langzaam op, stopt tijdens het laden of reageert niet goed op de kabel. In sommige gevallen is de batterij beschadigd of is er een probleem met de laadpoort of interne onderdelen.
Wanneer dit gebeurt, is het slim om niet te lang door te lopen met het probleem. Kleine klachten kunnen erger worden wanneer je toestel opnieuw warm wordt of intensief wordt gebruikt.
Telefoon laten controleren in Oldenzaal
Is je telefoon te warm geworden en merk je daarna problemen met de batterij, het opladen, het scherm of andere onderdelen? Dan kun je terecht bij 6DA4 in Oldenzaal. Er wordt met je meegekeken wat er aan de hand is en of reparatie nodig is.
Of het nu gaat om een batterij die snel leegloopt, een laadpoort die niet goed werkt of een toestel dat steeds warm wordt: het is beter om er op tijd naar te laten kijken. Zo voorkom je dat een klein probleem groter wordt.